Returresa från USA gav eco

Portalen för Umeå, umea.se, skrev en artikel om Art & Eco och mig 2008-12-12, se nedan. Kul!


Returresa från USA gav eco
Heléne Idahls 14 år i New York ledde till en viss mättnad över den amerikanska livsstilen. Väl tillbaka i Umeå har hon nyligen startat en butik med ekologiska kläder.

För 20 år sedan lämnade Heléne Idahl Umeå för att flytta till Stockholm. Efter några år på UD och som ambassadsekreterare i Belgrad, fick hon jobb på svenska FN-delegationen i New York följt av det svenska generalkonsulatet i New York. Planerade 8—10 år blev till 14 år. — Jag trivdes så otroligt bra där, men jag har hela tiden tänkt att jag någon gång skulle flytta tillbaka till Umeå.

Kreativ stad
En extra puff mot barndomsstaden blev mötet — på Lofoten av alla ställen — med en man från Umeå. Så för ett år sedan flyttade Heléne Idahl tillbaka till en stad som förändrats ganska mycket. Precis som hon själv. — Här finns en kreativ miljö och jag kände att jag kunde få utrymme med det jag kan. Valet föll på att kombinera intresset för mode och design med insikten om att något måste göras åt miljöproblemen. — Till viss del beror det på att jag sett det slöseri som finns på vissa håll i USA.

Även secondhand
Resultatet blev butiken Art & Eco med ekologiska kläder. Det mesta är tillverkat av ekologisk bomull, men här finns också kläder av hampa, bambu och andra nya material. Heléne ska också sälja secondhand-kläder, eftersom hon ser återanvändning som ett miljövänligare sätt att klä sig.Heléne Idahl tycker att Umeå är en perfekt stad för en ekologisk butik. — Här finns många medvetna människor. Vissa har haft ett engagemang för ekologiskt sedan 70-talet, medan andra har upptäckt att kläderna står för ett högre kvalitetstänkande.

Läs artikeln på umea.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar