Återbruk / redesign

Ett av de mer spännande områdena inom hållbar livsstil tycker jag är redesign, eller återbruk. Det är ett begrepp som rymmer väldigt mycket, men inom mode rör det sig ofta om att man gör om gamla plagg och därmed tar till vara på ett vackert tyg eller fint snitt.

Det kan bli hur tokigt eller vackert som helst, bara fantasin och skickligheten sätter gränser! På bilden en klänning gjord av återanvända Nudie Jeans.

I höstas deltog Art & Eco i en modevisning på mässan Nolia Livsstil. Snygga plagg från butiken visades för en fullsatt salong och där visades även flera redesignade plagg på ett kul sätt.

På Art & Eco har jag några fina redesign-klänningar från Dreamandawake. Duktiga Amanda har gjort hela kollektioner med snygga klänningar som hon visat bl.a. i Stockholm, Paris och Berlin. Det är återbruk på ett verkligt hållbart sätt! Inte "bara" hemmapyssel som många kanske provat på till familj eller kompisar.

Många kunder på Art & Eco vill lära sig mer om redesign men vet inte vart de ska vända sig. Jag brukar ge lite tips och till min glädje kan jag nu berätta att Folkuniversitetet i Umeå för första gången inbjuder till en kurs som heter Återbruk kläder. Inga förkunskaper krävs. Det finns några platser kvar och kursen startar när gruppen är full. Anmäl dig snarast så kan skapandet börja!

Folkuniversitetet har även platser kvar på kursen Återbruk smycken, också intressant! Skynda, anmäl dig!

Heléne

1 kommentar:

  1. Hej!

    Supertrevligt att träffa dig med! Jag älskade den svarta klänningen men tyvärr passar den itne riktigt in på bylinebilden det här numret (kanske nästa?) men jag har med några av plaggen på plockbilderna :).
    Vi ses imorgon!

    SvaraRadera